tisdag 25 maj 2010

Slagen och stävplattorna färdiga

Nu har jag spikat fast slagen med mässingspik. Först försökte jag surra fast slagen med min nyinköpta sentråd. Det blev inte speciellt bra. Så det fick bli mässingspik och det har faktiskt även originalet. Ändarna på slagen surrades ihop just bakom förstäven, respektive framför akterstäven, men gjorde en hemmalösning på som nog inte hade blivit igenkänd på grönland.


En lite kul bild på kajaken som hänger i luften

När jag mätte upp var slagen skulle sitta på spanten, insåg jag att akterstäven såg väldigt smal ut jämfört med ritningen. Den var dessutom mycket smalare än förstäven. Jag beslutade mig för att göra en nu lite bredare och längre stävplatta som gick nästan hela vägen ut till spetsen. På så sett får jag lite mer volym i stäven men det kanske inte spelar någon roll. Stävarna blir i alla fall lite mera som på ritningen och mer lika varandra.



Nu valde programet att vända på bilden igen, surt! Det är aktern på båda bilderna men den felvända bilden är den gamla stävplattan som blev lite för kort

Nu när stävplattarorna är på plats är det bara masik, däcksribbor samt sittbrunnsargen kvar. Förhoppningsvis blir jag klar snart och det är dags att skaffa duk till amiq. Fram till i lördags var jag säker på att jag inte på att jag inte ville ha bommullsduk igen, men efter att ha träffat Andi Röder och testat hans baidarka, har jag börjat vackla lite. Jag var inne på väv som används till krockkuddar eller möjligen polyester till flygplan. Jag fundera några dagar så får jag se.






Kajaken i skrivande stund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar