måndag 26 april 2010

Stävar, köl och stävplattor

Så var jag igång igen då! Jag sågade ut stävarna med hjälp av min fullskaleritning.

















Stävarna ser rätt okej ut, men tyvärr har jag gjort slut på den syntetiska sentråden, så jag funderade på om jag skulle använda klamrar istället. Jag experimenterade med 3 mm mässingtråd lite grand men fattar inte riktigt hur det skall göras. Sen tänkte jag att jag skulle använda koppartråden från en vanlig 220 v tråd, men det slutade med att jag gick och köpte lite tandtråd. Dubbel fungerade den utmärkt.



Sen spikade jag fast kölribban med mässingspik, det blev lättast så. Eftersom jag använt olika böj-jiggar till spanten så blev inte alla riktigt lika dana, så det fick bli lite små passbitar här och där.





Sen var det dags för slagribborna. Jag tänkte först surra dem med dubbel tandtråd men det blev inte så bra. Dessutom insåg jag att jag inte hade en aning om hur man gör. Istället började jag på stävplattorna men har bara gjort färdigt den i aktern.




Jag gjorde ett halvhjärtat försök med slagen igen, men det fick bli en tur till Wasséns inne i stan för lite falsk sentråd. Slagribborna har inte varit så speciellt samarbetsvänliga hittills. men jag tror att jag ska göra ett nytt försök i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar