torsdag 14 januari 2010

Relingar

Så var det det där med dokumentationen, jag har ju ingen kamera. Det blir lite trist att inte kunna visa vad jag gör, men nu har jag i alla fall kommit igång med relingarna. Jag har inte riktigt fått till rätt språng än så jag kommer att få laborera lite med vinkeln. Just nu använder jag 68 grader, men det blir problem med stävarna som slokar lite väl mycket när man nyper ihop dem för att få rätt form på skrovet. Förhoppningsvis löser jag det om jag ökar vinkeln och limmar på kilar på ovansidan av relingarnas ändar.

Det blir fjorton spant och åtta däcksbalkar med masik. Jag hoppar över den främre böjda balken och sätter istället dit ett extra fotstöd för Agnes som hon kan använda när hon blir längre. Däckslinorna kommer att följa förlagan men jag hoppar över harpunhållaren.

Utöver detta har jag även sågat upp ask till spanten, jag hade lite kvar som faktiskt är lokalt bärgad från en avverkning här vid Lexby gård. Jag försökte följa ådringen så gått det gick på bandsågen och även om de inte är raka nu så blir de lätta att hyvla till när de legat blöt några dar. Ribborna är sågade med liggande trä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar