fredag 5 mars 2010

Snart klar med relingarena och däcksbalkarna

Det närmar sig slutet för relingarna. Jag har varit ganska klantig i ärlighetens namn. Troligtvis beror det på att jag inte läst på ordentligt. Den andra anledningen är att jag byggde en sydgrönländsk kajak med raka relingar förra gången vilket är lite annorlunda.


Det visade sig att jag fick ett försmädligt litet spel mellan balkarna och relingarna. Detta berodde på att tapphålen inte hade rätta vinkeln. Troligtvis har borret glidit lite i jiggen eftersom jag inte orkade sätta fast relingen, men det gick att fixa med en fil. Tyvärr fick jag inte den där tajta passningen som vi slöjdlärare strävar efter, men enligt H. C. Pedersen kan man slå in små kilar i överkant mellan tappen och tapphålet. Detta för att få öka vilkeln på relingarna. För att minska den sätter man kilen under tappen.

Hur som helst så ska jag bara plugga ihop allt och sen kan jag äntligen ge mig på spanten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar